Käsitellääs nyt vielä vähän tätä Sosiaaliviraston hanketta kun siihen on ryhdytty. Kysehän on siis tästä:

Ja kaikki varmaan voimme olla yhtä mieltä siitä että se on camp- hengessä hauska. Se muistuttaa Raptorin musiikkivideoita ja tuo mieleen Pet Shop Boysin Go Westin, jostain syystä. Tästä hillittömästä camp- hengestä johtuen video lähti melkein samantien uskomattomaan viraalilevitykseen. Ja mikä oli videon sanoma? Käydääs tää ny läpi ihan lause lauseelta:

iPohne, iPad, iPod, Myspace, iGoogle, youtube. Näiden brändien avulla sinä ja minä olemme toimijoita mediassa.

No emmekä ole. Kolme ensimmäistä ovat laitteita joista kahdella ensimmäisellä pääse internettiin.IGoogle taas on puolestaan googlen hakukone johon saa omia juttuja etusivulle. Myspace puolestaan on nuupahtamaan päin oleva demomusiikin jakelukanava. Youtubessa taas levitetään videoita. Ne on teknisiä ratkaisuja, ja ihan yhtä lailla sanomalehdet, yleisradio ja VHS-nauhurii- näiden brändien avulla olemme toimijoita mediassa. Ihan jo ensimmäinen lause paljastaa että videon tekijöillä ei ole hajuakaan siitä mitä on media ja mitä tarkoittaa mediassa toimijana oleminen.

Hankkeemme on myDesign. Edistämme sähköistä asiointia ja sähköistä työnhakua.

Aiku kiva. No tehän ootte vallan kehityksen eturintamassa. Näitä ei olekaan tehty valtionhallinnossakaan kun vasta muutama hanke, ja sitten on Facebook ja LinkedIn, jotka tekee myös samaa mutta eri mittakaavassa. Sillai galaktisesti eri mittakaavassa.

Asiakkaiden digitaalinen syrjäytyminen on estettävä. Design on työväline. Palvelujen muotoilu tehdäänkin dialogissa asiakkaiden kanssa. Jätämme päivittäin digitaalisia jalanjälkiä internettiin. Google on huomiotalouden keskus, ja oletkin mr. Nobody, jos et ole netissä.

Google on hitto soikoon hakukone jolla löytää tietoa internetistä, eikä mikään huomiotalouden keskus! Ei tule mieleen yhtä ainutta Googlen lukuisista palveluista joka liipaisi edes läheltä huomiotalouden keskusta. Design on tietysti työväline ja on kiva jos palvelujen muotoilu tehdään dialogissa asiakkaiden kanssa, mutta miten tämä liittyy mihinkään mitenkään?

Ja sitten tämä mr. Nobodius. En tiedä mikä tämän videon kohderyhmä on, mutta kerrataan vielä: nettipresenssi ei ole ihmisarvokysymys. Suurin osa ihmisistä ei ole netissä ja vallan hyvin pyyhkii. Nettipresenssi on harvoille välttämätön, suurimmalle osalle (kuten minulle) työn ja huvin takia hyödyllinen työkalu, ja suurimmalle osalle ihan sama. Mulla on paljon ikäisiäni kavereita joilla ei ole nettipresenssiä eikä huomiotalouden keskusta, mutta joilla menee tästä sielullisesta vammasta huolimatta ihan loistavasti. On suorastaan pelottavaa jos Sosiaalivirasto kertoo, että ilman facebookkia (tai nettipresenssiä) olet mr. Nobody. Et ole. Olet ihan tavallinen ihminen jolla on todennäköisesti terveemmät harrastukset kuin minulla.

Työhakemus ja ansioluettelo eivät siis riitä. Talentit on medioita.

Ai mihinkä? Tarkkaan ottaen työnantaja ei saa edes käyttää työhönottotilanteessa Googlea, tuota huomiotalouden keskusta. Mulle on tähän mennessä ne riittäneet vallan hyvin. Ja töitäkin on riittänyt. Tuota talenttikohtaa en edes ymmärtänyt, ja minä kuitenkin käytän sosiaalista mediaa päivittäin.

Kotisivut, facebook, blogit ja nettiportfolio luovat virtuaalisen identiteetin. Se on kilpailuetu työmarkkinoilla.

Kotisivu? Oikeesti? Mulla saattaa olla jotkut vanhat kotisivut vielä olemassa mutta ne ei luo mun virtuaalista identiteettiä. Facebook ja tämä blogi (luoja varjele jos näitä olis useampi) tietysti luovat, mutta nyt menee taas sedällä viesti ja väline sekaisin. Ei sitä identiteettiä noilla välineillä luoda vaan sillä mitä siellä tekee. Ei mun tuubani luo minusta muusikkoidentiteettiä vaan se että soitan sitä ammatikseni. Saattaa tietysti olla että se on kilpailuetu työmarkkinoilla, mutta en kyllä usko. Koska työnantaja todennäköisesti ottaa sut töihin tekemään jotain duunia, ei spedeilemään fesessä.

Sitten tulee se outo supermarket-virasto-logonäkymä- tarjonta- vertaus jossa kohtaa mun aivot vaan kertakaikkiaan nyrjähtää. Mä en ymmärrä enää mistään mitä toi ukko puhuu.

Ja sen jälkeen homma menee ihan täydeksi dadaksi.

KEhitämme julkisille palveluille ikonit. Keskitämme sata julkista palvelua pankkivarmenteisesti yhteiseen käyttöliittymään. Kutsumme sitä e-palvelunavigaattoriksi.

Mä kutsun tota aivan poskettomaksi ideaksi. Kaverit kehittää ikonit julkisille palveluille, ok, 16*16 on uusi musta, mutta että sata erilaista julkista palvelua yhteen? Lastentarhat, julkinen liikenne, katulamput, sosiaalitoimi? Vai olisko kyse paperilla hoidettavista julkisista palveluista? Miksei, mutta tähän asti ongelma ei suinkaan ole ollut se että palvelut on jotenkin hajallaan vaan se että ne ei toimi, toimii huonosti, tai että niitä ei ole. Ne pitäis kehittää ennen kuin näin megalomaaninen projekti aloitetaan. Ja en edes uskalla kuvitella paljonko maksaisi Stadin kokoisen puljun palveluiden standardointi yhteen portaaliin.

Julkiset palvelut siirtyvät sosiaaliseen mediaaam. Facbook on käytetyin palveluympäristö.

Olis tietysti kiva jos facebookkiin vois siirtää jotain julkisia palveluita, mutta kuten sosiaaliviraston kanta facebookin käyttöön lastentarhan infokanavana osoitti, ongelma on siellä viraston päässä eikä asiakkaissa vailla nettipresenssiä.

Meille ja asiakkaille se tarkoittaa mahdollisuutta personoituun ja anonyymiin neuvontaan.

Kai te daijut ymmärrätte että facebookin idea on se että siellä esiinnytään omalla nimellä? Vai ajattelitteko te kehittää jonkun uuden facebookin? Tätä pidemmälle mä en vaan pysty tätä katsomaan, kun silmistä vuotava veri peittää näkökentän. E-neuvontapisteitä, virtuaalijulkisuvuja, multiportaaleja. Kaikki mahdollinen löytyy.

Ei siis ihme että jengillä meni tästä herne nenään. Jos Sosiaalivirasto opettaa näin miten sitä verkkoon kytkettyä internettiä käytetään. Jengi itetysti levitti tätä videota apinana, ja Sosiaalivirasto hermostui. Pirkko Nyholm on raivoissaan ja hänen mielestään kyseessä on masinoitu hyökkäys hanketta vastaan. Pirkko, ei ole, se on sitä sosiaalista mediaa. Tätä ilmiötä sanotaan viraalimarkkinoinniksi. Te nyt vahingossa osoititte miten sosiaalinen media toimii. Onneksi olkoon.

 

 

Advertisements